Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2011

Η ναυλαγορά "δείχνει" την παγκόσμια ύφεση

http://www.capital.gr/news.asp?id=1279380



Της Ρόης Χάικου

Τα "δόντια" της δείχνει η ύφεση στην παγκόσμια οικονομία, ξεκινώντας από τη ναυλαγορά. Έντονες διακυμάνσεις και συμβόλαια που δεν θυμίζουν ούτε καν τα κατά τα άλλα... δύσκολα 2009-2010, πλοία δεμένα στα λιμάνια λόγω έλλειψης φορτίων, νευρικότητα στους εφοπλιστές και τις τράπεζες και υπερπροσφορά τονάζ συνθέτουν ένα εκρηκτικό μίγμα.

Οι διεθνείς αναλυτές της ναυτιλίας προειδοποιούν όχι μόνο ότι η ύφεση είναι ήδη εδώ, αλλά και ότι θα διαρκέσει μέχρι και το 2012. Σύμφωνα με την γερμανική τράπεζα DVB, η οποία ειδικεύεται στις ναυτιλιακές χορηγήσεις, η ναυτιλία θα αντιμετωπίσει μακροχρόνια πίεση και όχι προσωρινά σκαμπανεβάσματα, εκτιμώντας παράλληλα ότι δεν θα είναι λίγοι οι εφοπλιστές που θα "γονατίσουν" από την έλλειψη ρευστότητας.

Η Indermodal "βλέπει" καθυστέρηση στην ανάκαμψη της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου λόγω της αργής ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου, εκτιμώντας ότι οποιαδήποτε πρόωρα σημάδια της ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας δεν πρέπει να αναμένονται πριν από το δεύτερο εξάμηνο του 2012. Όπως επισημαίνει η εταιρεία, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry Index έχει πέσει πάνω από το μισό σε σχέση με το 2010, με τον ετήσιο μέσο όρο του στις 1.367 μονάδες από τις 2.758 μονάδες στα μισά του 2010. Οι αναλυτές της θεωρούν ότι ο BDI αποτυπώνει ξεκάθαρα ότι μέσα στο 2011 το πρόσημο προσφοράς και ζήτησης στην αγορά είναι αρνητικό και πιέζει καθοδικά τους ναύλους όλων των πλοίων ανεξαρτήτως.

Ωστόσο, την προηγούμενη εβδομάδα ο BDI κινήθηκε σε επίπεδα ρεκόρ έτους, φθάνοντας στις 1.750 μονάδες, κάτι που οφείλεται κυρίως στο δείκτη των capes (πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου) όμως η μεταβλητότητα και η αβεβαιότητα είναι οι δύο βασικοί παράγοντες που περιβάλλουν τις αγορές ξηρού φορτίου. Οι ναύλοι των πλοίων τύπου capes στη spot αγορά κινήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες και πάνω από τα 23.000 δολάρια την ημέρα, κάτι που οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από πλευράς Κίνας.

Στο ίδιο μήκος κύματος πάντως, κινήθηκαν πρόσφατα και οι δηλώσεις του προέδρου της Cosco, κάπταιν  Wei Jiafou, ο οποίος επεσήμανε ότι η εικόνα θα γίνει πιο ζοφερή τουλάχιστον για τους επόμενους έξι μήνες, απόρροια της παγκόσμιας ύφεσης, των νέων πλοίων και της κάμψης της ναυλαγοράς. Μάλιστα, τόνισε ότι η μειωμένη ζήτηση των πελατών είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα και δεν περιορίζεται μόνο στο δυτικό κόσμο.

Ο πρώτος κλάδος της ποντοπόρου που βιώνει την κρίση είναι αυτός των containerships, αφού όσο το εμπόριο δεν ανακάμπτει τόσο οι μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων συρρικνώνονται. Μερικές από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές του κλάδου καταγράφουν ζημίες, όπως η Yang Ming με 89 εκατ. δολάρια στο πρώτο εξάμηνο του 2011, η Maersk Lines με 120 εκατ. δολάρια ή η China Shipping Container Lines που έχει προειδοποιήσει για ζημιές εξαμήνου ύψους 182 εκατ. δολαρίων.

Η νορβηγική τράπεζα DnB από την άλλη "χτύπησε καμπανάκι" για τα προβλήματα ρευστότητας που θα αντιμετωπίσουν οι εταιρείες δεξαμενόπλοιων, συνιστώντας στους εφοπλιστές να εξασφαλίσουν κεφάλαια. Και η DnB "βλέπει" συνέχεια της κρίσης ως και τους επόμενους 18 μήνες.

Αλλά και οι Έλληνες ναυλομεσίτες αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό τα τεκταινόμενα στην ποντοπόρο. Η Golden Destiny για παράδειγμα επισημαίνει με πρόσφατο report της ότι τα σχέδια των ναυτιλιακών εταιρειών για νέες επενδύσεις και οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων επηρεάζονται από την κατάσταση της παγκόσμιας οικονομίας, που είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει και το παγκόσμιο εμπόριο. Όλες δε, οι κατηγορίες πλοίων επηρεάζονται λόγω των πιέσεων στις θαλάσσιες μεταφορές, με εξαίρεση προς το παρόν, το φυσικό αέριο, του οποίου μετά το δυστύχημα στην Ιαπωνία, η ζήτηση έχει αυξηθεί σημαντικά.

roi.haikou@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: