Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2011

Το Χ.Α. επιμένει στις ναυτιλιακές

http://www.capital.gr/News.asp?id=1294100

Της Ρόης Χάικου

Εδώ και τουλάχιστον 5 χρόνια το ελληνικό Χρηματιστήριο "φλερτάρει" την ναυτιλία. Και το 2008 ήταν κοντά στο να υποδεχθεί τον πρώτο Έλληνα εφοπλιστή στην τότε Σοφοκλέους, αλλά η Lehman Brothers και η κρίση άλλαξαν τα σχέδια.

Οι συζητήσεις έχουν ξεκινήσει εκ νέου και στόχος της διοίκησης του ΧΑ είναι να προσελκύσει τον ελληνικό εφοπλισμό και διεθνή κεφάλαια για την χρηματοδότησή του, αφού και διεθνή fund και επενδυτές αναζητούν τις ευκαιρίες τους στην Ελλάδα, που δεν θα πλήττεται πάντα από την κρίση.

Κάπως έτσι σκιαγράφησε την επαναπροσέγγιση της ελληνικής ναυτιλίας ο κ. Κώστας Κουνάδης, Προϊστάμενος Τμήματος Προώθησης Προϊόντων και Υπηρεσιών της Ελληνικά Χρηματιστήρια, στο πλαίσιο του πρόσφατου ναυτιλιακού συνεδρίου της ΕΕΔΕ. Μάλιστα, η διοίκηση του ΧΑ έχει το τελευταίο διάστημα επαφές με διάφορους κλάδους που παρουσιάζουν προοπτικές ανάπτυξης, όπως η ναυτιλία, η ενέργεια, ο τουρισμός, τα αγροτικά προϊόντα κλπ. για να βρουν κοινό τόπο συνεννόησης και να συνεισφέρει το ελληνικό χρηματιστήριο σαν μηχανισμός άντλησης φθηνών κεφαλαίων.

"Η ναυτιλία μπορεί να αποκτήσει το δικό της σπίτι στην Ελλάδα" ανέφερε χαρακτηριστικά, και υπεραμύνθηκε της δυναμικής του ΧΑ, τονίζοντας ότι τα τελευταία πέντε χρόνια η ελληνική κεφαλαιαγορά έχει αντλήσει 33 δισ. ευρώ "αποδεικνύοντας ότι έχει βάθος και μπορεί να φιλοξενεί μεγάλες εταιρείες". Και έφερε σαν παράδειγμα την Εθνική Τράπεζα, την Coca Cola 3E, τον Τιτάνα κλπ., λέγοντας πως δεν ήταν πάντα τόσο χαμηλές οι χρηματιστηριακές τους αποτιμήσεις.

"Δεν οραματιζόμαστε ότι είμαστε το NYSE ή το Nasdaq, η ελληνική ναυτιλία στην πενταετία άντλησε περί τα 18 δισ. δολάρια από τις αγορές κεφαλαίου και αν θέλουμε μπορούμε να τα καταφέρουμε, αρκεί να το πιστέψουμε" απάντησε σε σχετική ερώτηση του Capital.gr.

Αυτό πάντως, που εισπράττουν οι επιτελείς του ελληνικού χρηματιστηρίου είναι ότι οι Έλληνες εφοπλιστές αρέσκονται στην ανωνυμία τους και επιθυμούν οι μετοχές τους να βρίσκονται στις μεγαλύτερες αγορές κεφαλαίων του κόσμου. Ωστόσο, υπάρχει πεδίο προσέλκυσης μεσαίων και μικρότερων ναυτιλιακών, οι οποίες το τελευταίο διάστημα αντιμετωπίζουν προβλήματα εξεύρεσης ρευστότητας από τις τράπεζες.

Ο εφοπλιστής κ. Γιώργος Γουρδομιχάλης, επικεφαλής της ναυτιλιακής G. Bros Maritime, στο ίδιο συνέδριο δήλωσε πως δυσκολεύει η χρηματοδότηση της «σπονδυλικής της στήλης» της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία αποτελείται από 600 – 700 μικρά και μεσαία οικογενειακά γραφεία των περίπου έξι πλοίων. Και καθώς έχουν μειωθεί οι αξίες των πλοίων, αυξάνεται και το κόστος χρηματοδότησης, δεδομένου ότι από τις αρχές του 2009 οι τράπεζες αυξάνουν τα spreads, ακόμα και στις υφιστάμενες δανειακές συμβάσεις, ενώ χρηματοδοτούν μόνο τους παλιούς τους πελάτες. Και ο κ. Μιχάλης Μπουδούρογλου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Paragon Shipping, συμφώνησε για την κάμψη στις αξίες των πλοίων που φέρνουν εκ των πραγμάτων υψηλότερο επενδυτικό ρίσκο και μειωμένη ρευστότητα.

Είναι δε, χαρακτηριστικό ότι από τις 762 ναυτιλιακές της Ελλάδας, μόλις 30 είναι εισηγμένες, κυρίως στις ΗΠΑ. Και πλέον, όσο η καρδιά του εμπορίου και των κεφαλαίων μετατοπίζεται προς την Ασία, αναζητούν και νέα χρηματιστηριακή στέγη, βολιδοσκοπώντας τις κεφαλαιαγορές του Χονγκ Κονγκ, αλλά κυρίως της Σιγκαπούρης. Γιατί όπως τόνισε ο κ. Κουνάδης "οι εταιρείες πηγαίνουν όπου πάει και η ρευστότητα".

Τι πήγε στραβά στο παρελθόν για το ΧΑ και τους Έλληνες εφοπλιστές και τι μπορεί να αλλάξει τώρα; "Το ελληνικό χρηματιστήριο δεν έχει ναυτιλιακές γιατί την προηγούμενη δεκαετία δεν αγκαλιάσαμε την ναυτιλία και διώχναμε τους πλοιοκτήτες" απάντησε με πάσα ειλικρίνεια ο ίδιος. Ωστόσο, έχουν εκσυγχρονιστεί οι υποδομές, έχουν καθετοποιηθεί οι διαδικασίες και άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο, ώστε να μπορεί μια ναυτιλιακή, π.χ. μια offshore, να μπορεί να εισαχθεί στη Λ. Αθηνών όπως και στη Wall Street. Συν το γεγονός ότι τόσο τα κόστη εισαγωγής όσο και τα κόστη διατήρησης είναι κατά 49% φθηνότερα από τα αντίστοιχα της Νέας Υόρκης ή κατά 149% (!) χαμηλότερα από τα αντίστοιχα του Χονγκ Κονγκ, σύμφωνα με τον κ. Κουνάδη.

roi.haikou@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: