Πέμπτη, 8 Σεπτεμβρίου 2011

Τι ζητάει ένας εφοπλιστής στην Imperio

http://www.capital.gr/news.asp?id=1238150

Της Ρόης Χάικου

Ο Δρ. Μπάμπης Ζιώγας είναι από τους δεκάδες Έλληνες εφοπλιστές που η κοινή γνώμη δεν γνωρίζει. Είναι όμως, αναγνωρίσιμος στον παγκόσμιο ναυτιλιακό κόσμο, κυρίως για τις αγοραπωλησίες πλοίων που κάνει.

Επίσης, είναι γνωστός στις διεθνείς μεταφορές λόγω της ενασχόλισής του με τα logistics. Όπως και στις διεθνείς κεφαλαιαγορές, αφού παράλληλα είναι και τραπεζίτης επενδύσεων και διαχειριστής διεθνών κεφαλαίων, με αποτέλεσμα ο όμιλος MFS που έχει δημιουργήσει να διαχειρίζεται συνολικά assets κινητής και ακίνητης περιουσίας άνω των 200 εκατ. δολαρίων.

Είναι ο ίδιος άνθρωπος που πριν από μερικά εικοσιτετράωρα μπήκε στην Imperio ως στρατηγικός επενδυτής, με την εταιρεία συμφερόντων του Casa Magna Holdings να αποκτά αντί 2 εκατ. ευρώ μέρος των αδιάθετων μετοχών από την ΑΜΚ της εισηγμένης.

Τι «τράβηξε» την προσοχή του εφοπλιστή, ο οποίος διαχειρίζεται τον διεθνή όμιλο MFS, στην Imperio-Argo Group; Το γεγονός ότι είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής ολοκληρωμένων υπηρεσιών logistics στην Ελλάδα, με 10 εγκαταστάσεις και παγκόσμιο δίκτυο ανταπόκρισης και με αποθηκευτικούς χώρους 33.450 τ.μ.

Το σχέδιο, όπως έχει γίνει γνωστό, προβλέπει την απόσχιση του κλάδου logistics της Imperio και την εισφορά του στην εξειδικευμένη εταιρεία logistics Masterlink Εμπορίου και Διανομών, επίσης συμφερόντων του κ. Ζιώγα. Ουσιαστικά πρόκειται για τη μετεξέλιξη της ιστορικής εισαγωγικής εταιρείας Μάρβο, η οποία ιδρύθηκε το 1935 και εξαγοράστηκε το 2009 από τον εφοπλιστή, την ίδια χρονιά που έκλεισε συμφωνία για την αποκλειστική διανομή των προϊόντων Kimberly Clark και κάποιων της Procter & Gamble στην Ελλάδα.

Από το 2010 η Μάρβο-Masterlink έχει ξεκινήσει ένα δυναμικό πρόγραμμα επέκτασης μέσω εξαγορών εταιρειών σε αντίστοιχους κλάδους, στο πλαίσιο του οποίου εντάσσεται και η σύμπραξη με την Imperio όπως δήλωσε ο ίδιος ο εφοπλιστής στην ανακοίνωση της συγκεκριμένης συμφωνίας.

Ο κ. Ζιώγας μετείχε και στην κλειστή συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στις 14 Ιουνίου στο 1rst Greek Power Summit στην Αθήνα, όπου κορυφαίοι ομογενείς επιχειρηματίες αντάλλαξαν σκέψεις και απόψεις για το μέλλον της χώρας και μάλιστα ήταν ο εισηγητής των θεμάτων για την ναυτιλία.

Η στροφή στα logistics

Η MFS ιδρύθηκε το 1984 στη Νέα Υόρκη, όταν ο Δρ. Μπάμπης Ζιώγας δημιούργησε την International Marine Investors Management Corporation, η οποία αγόραζε πλοία –αρχικός στόλος 20 καραβιών–  με κεφάλαια επενδυτών στο πλαίσιο «επιτρεπόμενων φορολογικά, ευνοϊκών επενδύσεων», επένδυε σε διαχείριση ακινήτων και εμπορεύματα.

Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι η καριέρα του αποτελεί συνδυασμό πλοιοκτήτη και τραπεζίτη (σπούδασε στο MIT) και μάλιστα, τα τελευταία 25 χρόνια κάτω από οποιαδήποτε εταιρική μορφή και επωνυμία, έχει πραγματοποιήσει αγοραπωλησίες για 51 πλοία.

Τα τελευταία 14 χρόνια ο όμιλος διοικείται από τα κεντρικά γραφεία της Αθήνας, αλλά και της Σαγκάης στην Κίνα, συνδυάζοντας τις θαλάσσιες μεταφορές (κατείχε 17 πλοία το 2010, σύμφωνα με τους Tradewinds) με την διαχείριση και αποθήκευση των εμπορευμάτων.

Μεταξύ 2003 και 2005 η εταιρεία αγόρασε 12 καράβια, τα οποία πούλησε το 2007 και 2008. «Πουλούσαμε πλοία μέχρι και την ημέρα που κατέρρευσε η Lehman Brothers», έχει δηλώσει ο ίδιος, δηλαδή την εποχή προ κρίσης.

Η σημαντική ρευστότητα που διέθετε ο όμιλος και η απόφασή του να τηρήσει στάση αναμονής στις ναυτιλιακές δραστηριότητές του, ώθησαν την διοίκηση να στραφεί σε άλλους επιχειρηματικούς τομείς. Και έτσι, μπήκε στην αγορά των προϊόντων ταχείας κατανάλωσης, με έμφαση στις εισαγωγές – εξαγωγές, τα διεθνή logistics και την διακίνηση. Στο πλαίσιο αυτό εντάχθηκε και η εξαγορά της Μάρβο. Οι συνολικές δραστηριότητες logistics του παράγουν πωλήσεις της τάξης των 75 εκατ. δολαρίων ετησίως με ενεργητικό της τάξης των 100 εκατ. δολαρίων.

Η τρίτη δραστηριότητα της MFS συνδέεται άμεσα με τη ρευστότητα που απέκτησε ο όμιλος μέχρι και το 2008 και είναι το asset management. Και όπως έχει δηλώσει ο ίδιος «ξεκινήσαμε κυρίως για να επενδύσουμε τα δικά μας κεφάλαια». Στο πλαίσιο αυτό δημιούργησε το fund «East West Special Situations Fund» στα νησιά Κέυμαν με δραστηριότητα στην Ιρλανδία και υπό διαχείριση κεφάλαια άνω των 100 εκατ. δολαρίων. Το fund επενδύει σε ρευστοποιήσιμους τίτλους, όπως παράγωγα, συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, ενεργειακά συμβόλαια και λιγότερο σε εμπορεύματα. Επίσης, επενδύσει σε ναυτιλιακές μετοχές μέχρι το ποσοστό του 5%, ώστε να μην έχει την υποχρέωση δήλωσης τους στα μετοχολόγια των εισηγμένων.

Η διαμάχη με τον Γ. Οικονόμου

Η πορεία του κ. Ζιώγα δεν ήταν πάντα εύκολη ή επιτυχημένη. Για παράδειγμα η Bulk Ocean Services (BOS), της οποίας ήταν πρόεδρος, είχε άδοξο τέλος το 1992, αφήνοντας πίσω της χρέη ύψους 140 εκατ. δολαρίων, σύμφωνα με τους Tradewinds. Το 1996 επέστρεψε στην Ελλάδα και συμμετείχε στην κοινοπραξία Ocean Trade με τον Γιώργο Οικονόμου. Οι διαφορές αντίληψης όμως των δύο ανδρών έφεραν γρήγορα την ρήξη και το τέλος της συνεργασίας τους, με προσφυγές στη δικαιοσύνη και μόλις το 2008 τα δύο μέρη συμφώνησαν σε έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό.

roi.haikou@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: