Πέμπτη 8 Σεπτεμβρίου 2011

Το λιανεμπόριο χαρτογραφεί την ύφεση

http://www.capital.gr/news.asp?id=1260390


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Οι καταναλωτές περιμένουν τις προσφορές και στρέφονται στο private label.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 6ης Αυγούστου

Από τη Ροη Χάικου
roi.haikou@capital.gr

Την πλήρη εικόνα της ύφεσης και των αλλαγών στις καταναλωτικές συνήθειες για τα είδη πρώτης ανάγκης καταγράφουν οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ. Και επανασχεδιάζουν την εμπορική τους πολιτική σε όσα επιτάσσουν τα σημεία των καιρών και... η αδυναμία των νοικοκυριών να ανταποκριθούν όπως παλιά στα εβδομαδιαία ψώνια από το σούπερ-μάρκετ. Λίστα με τα απαραίτητα, μικρότερες αγορές και πλήρης στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι η εικόνα που αποκομίζουν οι αλυσίδες σούπερ-μάρκετ και σε αυτήν προσαρμόζονται ανάλογα. Και όλα αυτά με την ελπίδα ότι εφέτος θα είναι ίσως η τελευταία τόσο δύσκολη χρονιά από πλευράς κατανάλωσης, ώστε από το 2012 να αρχίσει σταδιακά η ανάκαμψη.

«Αυτό που όλες οι αλυσίδες καταγράφουμε είναι μεν η αύξηση της επισκεψιμότη-τας, αλλά οι πελάτες μας δαπανούν λιγότερα χρήματα. Δεν κάνουν αγορές για τον μήνα, κάποιοι ούτε καν για το δεκαπενθήμερο ή την εβδομάδα. Ψωνίζουν τα απολύτως απαραίτητα για τις άμεσες ανάγκες τους», ανέφερε στο «Κ» η κυρία Αλεξία Μαχαίρα, διευθύντρια επικοινωνίας και Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Οι υπεύθυνοι της αλυσίδας τόνισαν ότι διαγράφονται διαφοροποιήσεις και στον τρόπο που οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν τις προσφορές. «Είναι πιο ευαισθητοποιημένοι, περιμένουν τις προωθητικές καμπάνιες και οι αλυσίδες, πλέον, τις εντείνουν», σχολίασε η κυρία Μαχαίρα.

Αυτό που, επίσης, βλέπουν είναι το... χαρτάκι με τα προϊόντα και η απαρέγκλιτη τήρηση όσων αναγράφονται σε αυτό, «κάτι που στο παρελθόν δεν ήταν σύνηθες φαινόμενο». Αυτά που δείχνουν μέχρι τώρα να πλήττονται περισσότερο είναι τα υπερ-μάρκετ, έστω και αν στατιστικά οι τιμές τους είναι πιο χαμηλές από τα συνοικιακά σούπερ-μάρκετ. «Αυτή η αύξηση της επισκεψιμότητας αποφέρει λειτουργικά έξοδα για μας, αφού πρέπει να εξυπηρετήσουμε περισσότερους πελάτες, αλλά δεν μεταφράζεται σε ενίσχυση του τζίρου», σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Metro, κ. Αριστοτέλη Παντελιάδη.

Στο ερώτημα εάν οι αλλαγές αυτές έχουν φτάσει στο σημείο να διαφοροποιήσουν το προϊοντικό μείγμα τους, οι υπεύθυνοι των εταιρειών σημείωναν ότι ακόμα δεν έχει αλλάξει το «στήσιμο» των καταστημάτων τους, αλλά παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη μεγάλη αύξηση στο private label και σπεύδουν να αποκτήσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σε κατηγορίες όπου δεν έχουν παρουσία. Αυτή η στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερα προϊόντα μπορεί να συνεπάγεται «ψαλίδισμα» των τζίρων, «αλλά αποφέρει μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους για τις αλυσίδες», σύμφωνα με την κυρία Μαχαίρα.

Κυρίαρχη η ιδιωτική ετικέτα

Ιδιαίτερη βαρύτητα θα συνεχίσει να δίνει στα προϊόντα private label (ιδιωτικής ετικέτας) η αλυσίδα Μetro, η οποία αναπτύσσει τόσο καταστήματα λιανικής πώλησης μέσω του σήματος My Market όσο και Cash & Carry, καθώς σήμερα αντιστοιχούν στο 8,5% του συνολικού τζίρου της. Αντίστοιχα, η ΑΒ Βασιλόπουλος, στην οποία το 20% των προϊόντων είναι ιδιωτικής ετικέτας, προσθέτει ήδη νέα P.L. στη «φθηνή» της μάρκα, τη σειρά 365, στη δε Carrefour-Μαρινόπουλος, που αποτελεί τον ισχυρότερο παίκτη της αγοράς από πλευράς πωλήσεων, διατίθενται περίπου 2.2002.500 κωδικοί ιδιωτικής ετικέτας.

Η ανάπτυξη των προϊόντων αυτής της κατηγορίας είναι ραγδαία, με αποτέλεσμα να ελέγχουν μερίδιο αγοράς της τάξης του 15% στα σούπερ-μάρκετ, ενώ αν συνυπολογιστούν και οι εκ-πτωτικές αλυσίδες, το μερί-διό τους ξεπερνά το 23%. Ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων των private labels το 2010 έφτασε το 19,5%, ενώ για την εφετινή χρονιά αναμένεται περαιτέρω αύξηση κατά 28%.

Η διοίκηση της Metro εκτιμά ότι, πλέον, η αγορά έχει μπει στην καρδιά της κρίσης και, με βάση τα στοιχεία που διαθέτει, υπολογίζει ότι στο πρώτο εξάμηνο ο τζίρος έπιασε... τον πάτο του βαρελιού, ώστε εφεξής να υπάρξουν τάσεις εξομάλυνσης.

Αλλά και ο πρόεδρος του ομίλου Αφοί Βερόπουλοι, κ. Νίκος Βερόπουλος, έχει δηλώσει ότι την εφετινή χρονιά η αλυσίδα θα κινηθεί «με πολύ προσεκτικά βήματα», διαβλέποντας συνέχιση της πτωτικής τάσης στις πωλήσεις το 2011.

Σε κάθε περίπτωση, η εφετινή χρονιά είναι μια δοκιμασία για τον κλάδο, που θα ήθελε να διατηρήσει τον τζίρο του στα επίπεδα των 10 δισ. ευρώ, αν και φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο. Πέρυσι, η αγορά των σούπερ-μάρκετ έχασε το 3,9% της αξίας της, με τον κύκλο εργασιών να υποχωρεί στα περίπου 9,2 δισ. ευρώ, ενώ στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης η κάμψη της κινείται στο -7%.

Νέα καταστήματα μετά την Ατλάντικ
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της αγοράς σούπερ-μάρκετ εφέτος είναι η αύξηση των καταστημάτων - «χάρη» και στο ναυάγιο της Ατλάντικ. Η πτωχευμένη αλυσίδα πούλησε τα καταστήματα της, ανοίγοντας δρόμους ανάπτυξης για τα δίκτυα των υπόλοιπων ομίλων.

Συνολικά 20 νέα καταστήματα σκοπεύει να έχει προσθέσει στο δίκτυό της μέχρι το τέλος του έτους η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος και ήδη τα πρώτα 8 από αυτά λειτουργούν. Μάλιστα, από αυτά τουλάχιστον 5 αφορούν καταστήματα που μέχρι πρότινος στέγαζαν σούπερ-μάρκετ της Ατλάντικ.

Η Σκλαβενίτης έχει δρομολογήσει τη λειτουργία συνολικά 10 νέων καταστημάτων φέτος, με τα 6 να βρίσκονται ήδη σε λειτουργία, εκ των οποίων και πρώην σημεία της Ατλάντικ, ενώ περί τα 20 καταστήματα σκοπεύει να εντάξει στο δίκτυό του και ο βορειοελλαδίτικος όμιλος Μα-σούτης. Η αλυσίδα έχει ήδη εξαγοράσει 14 πρώην Ατλάντικ.

Την προσθήκη 9-10 καταστημάτων λιανικής και χονδρικής στο δίκτυο της έχει προγραμματίσει η My Market, με στόχο να ενισχυθεί πρωτίστως στην Αττική.

Τα Metro Cash & Carry θα αποκτήσουν ακόμη τέσσερα νέα σημεία σε Ελευσίνα, Αίγιο, Κομοτηνή και Τρίπολη.

Επτά νέα καταστήματα πρόσθεσε τους πρώτους μήνες του 2011 στο δί-κτυό της η Lidl, ενώ στόχος είναι να αποκτήσει επιπλέον έξι καταστήματα.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: