Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2011

Σφίγγουν τα λουριά οι Έλληνες εφοπλιστές

http://www.capital.gr/News.asp?id=1288674


Της Ρόης Χάικου

Αισθητά χαμηλότερες ναυλώσεις για όσα πλοία βρίσκουν εμπορεύματα να μεταφέρουν, κάμψη οικονομικών μεγεθών, προσπάθειες διατήρησης ρευστότητας συνθέτουν το ναυτιλιακό σκηνικό των τελευταίων μηνών στην ελληνική ποντοπόρο.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του International Transport Forum του ΟΟΣΑ, ο όγκος μεταφοράς εμπορευμάτων δια θαλάσσης επιβεβαιώνει την παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση και ειδικότερα από ΗΠΑ και Ευρώπη προς Κίνα και τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας (ASEAN). Οι εξαγωγές από τις ΗΠΑ προς την Κίνα μειώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2011, ενώ για το ίδιο διάστημα οι εξαγωγές από την Ευρώπη προς την Κίνα παρέμειναν σταθερές αλλά προς τις χώρες τις ASEAN οι εξαγωγές μειώθηκαν και από τις ΗΠΑ και από την Ευρώπη. Και όπως αναφέρει σε ανάλυση της η G. Moundreas, η Αμερική παρουσίασε μία μείωση του όγκου μεταφοράς της τάξης του 4% συγκρινόμενη με τα της προ-κρίσης επίπεδα, ενώ η Ευρώπη των 27 παρουσίασε μείωση 3%. Και μπορεί τα ποσοστά να φαίνονται μικρά, μεταφράζονται όμως, σε απώλειες πολλών δισεκατομμυρίων.

Αυτό έχει άμεση επίπτωση στις ναυλώσεις, πιέζοντας προς τα κάτω τις τιμές, αφού η υπερ-προσφορά πλοίων προκαλεί έναν άτυπο μειοδοτικό διαγωνισμός προς όφελος των ναυλομεσιτών. Οι εφοπλιστές σφίγγουν τα λουριά μέχρι να ξεπεραστεί η κρίση και να επανακάμψουν οι θαλάσσιες μεταφορές και το εμπόριο.

Είναι ενδεικτικό ότι οι χαμηλοί ναύλοι στα δεξαμενόπλοια από την αρχή του έτους έφεραν ζημίες στην Crude Carriers του κ. Βαγγέλη Μαρινάκη η οποία ανακοίνωσε αποτελέσματα -7,5 εκατ. δολάρια στο δεύτερο τρίμηνο έναντι κερδών 5,7 εκατ.  δολ. του αντίστοιχου τριμήνου του 2010, ενώ στο εξάμηνο τα έσοδα της υποχώρησαν στα 22,6 εκατ. δολάρια από 28,2 εκατ., ενώ οι ζημιές της διαμορφώθηκαν στα 7,9 εκατ. δολάρια.

Η έτερη εισηγμένη του εφοπλιστή, η Capital Product Partners, είδε τα λειτουργικά της κέρδη να υποχωρούν κατά 45% στα 6,74 εκατ. στο δεύτερο τρίμηνο. Γι΄ αυτό και η απόφαση του να τις συγχωνεύσει -λαμβάνοντας ήδη και τις σχετικές εγκρίσεις από την γενική συνέλευση των μετοχών της Crude- χαρακτηρίζεται από την αγορά σαν μια κίνηση ορθολογικότερης διαχείρισης του στόλου που θα αποφέρει οικονομίες κλίμακος.

Η Diana Shipping, συμφερόντων Σιμεών Παληού έκλεισε δύο νέες ναυλώσεις για νεότευκτα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου στα 18.000 δολάρια ημερησίως, όταν κατά μέσο όρο τα λειτουργικά έξοδα ενός καραβιού κυμαίνονται στα περίπου 10.000 δολάρια/μέρα. Παράλληλα η εταιρεία απορρόφησε 15 εκατ. δολάρια από την πιστωτική γραμμή που της είχε ανοίξει η Emporiki προκειμένου να χρηματοδοτήσει μέρος του ναυπηγικού της προγράμματος.

Η εξασφάλιση χρηματοδότησης ανάγεται πλέον, και από τους διεθνείς αναλυτές, στο νούμερο 1 πρόβλημα και για τους εφοπλιστές, ιδιαίτερα εκείνους που έχουν σε εξέλιξη παραγγελίες νέων πλοίων στα ναυπηγεία.

Η Costamare πάλι, με τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο στο τιμόνι της, εξασφάλισε τα κεφάλαια για την κατασκευή τριών πλοίων μεταφοράς κοντέινερ σε ναυπηγεία της Νότιας Κορέας. Η εταιρεία βρίσκεται και κοντά σε συμφωνία με άλλες ευρωπαϊκές και ασιατικές τράπεζες για τη χρηματοδότηση δύο πλοίων. Μόλις ολοκληρωθεί και αυτή η διαπραγμάτευση, θα έχει καλύψει πλήρως τη χρηματοδότηση και των 10 πλοίων τα οποία παρήγγειλε μετά την εισαγωγή της στο χρηματιστήριο το Νοέμβριο του 2010.

Την ίδια στιγμή που οι αρνητικές προοπτικές καταγράφονται και στις κεφαλαιοποιήσεις των εισηγμένων ναυτιλιακών τους και τις μετοχές που γίνονται... penny stocks. Σε αυτή την κατηγορία έχει εισέλθει η NewLead Holding των κ.κ. Φιστέ-Ζολώτα. Η εισηγμένη ναυτιλιακή έλαβε προειδοποίηση από το Nasdaq για την πορεία της μετοχής της και το γεγονός ότι επί ένα μήνα διαπραγματεύεται κάτω από το ένα δολάριο, που είναι και το ελάχιστο όριο που θέτει το αμερικανικό χρηματιστήριο. Με βάση όσα ισχύουν στο Nasdaq για να παραμείνει εισηγμένη μια εταιρεία, θα πρέπει μέσα σε διάστημα 180 ημερών να αναστρέψει την εικόνα αυτή. Επίσης, έλαβε και δεύτερη ειδοποίηση για την κεφαλαιοποίησή της που βρίσκεται κάνω από τα 5 εκατ. δολάρια.

Στην κατηγορία των penny stocks είχαν πέσει και οι μετοχές της Seanergy Maritime, συμφερόντων του κ. Βίκτωρα Ρέστη και της TopShips του κ. Ευάγγελου Πιστιόλη. Οι δύο ναυτιλιακές προχώρησαν σε reverse split μέσα στον Ιούνιο για να επανακτήσουν τα επίπεδα τιμής άνω του 1 δολαρίου.

roi.haikou@capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: